Wpływ czystości w miejscu pracy na wydajność pracowników i zadowolenie klientów
Biznes i finanse

Wpływ czystości w miejscu pracy na wydajność pracowników i zadowolenie klientów

Fizyczne oraz psychologiczne skutki niehigienicznego miejsca pracy mogą tworzyć zagrożenie na rzecz personelu i klientów. Wpływ ten jest stopniowy, ale także nieunikniony.

Chcąc ażeby Klienci szanowali daną firmę, a personel pracował z zaangażowaniem należy posiadać pewność, że miejsce pracy jest czyste oraz higieniczne. Badania pokazują, że psychologiczne skutki niehigienicznego oraz zaśmieconego obszaru roboczego powodują zmniejszenie motywacji pracowników oraz zmniejszają zadowolenie konsumentów. Ma to szczególnie duże znaczenie w sektorze usług. Rzadko kto chce korzystać z usług w brudnym salonie fryzjerskim czy salonie dentystycznym.

Biorąc pod uwagę, że spędzamy większość naszego życia w pracy, przestrzeń w np. w biurze ma większy wpływ na błogostan psychiczny człowieka niż wystrój osobistego mieszkania. Stymulacja sensoryczna ma także wpływ na efektywność personelu. Pracownicy wchodzący do zdezorganizowanego oraz nieuporządkowanego miejsca pracy czują się przytłoczeni. Dodając do tego sytuacje stresowe, które są nie odłącznym elementem współczesnej pracy (duża odpowiedzialność, natłok zadań, presja czasu) sprawia, że część pracowników zaczyna postrzegać miejsce pracy niemal jak sale tortur. Tacy pracownicy częściej chodzą na zwolnienia lekarskie oraz szybciej się wypalają.

Jednym z najczęstszych problemów z mało higienicznym miejscem pracy jest więc szybka rotacja personelu i większe obciążenia tych jeszcze pracujących. Pracownicy tracą tak ważne poczucie bycia częścią zespołu. Wciąż szukając dokumentów, a przy tym oddychając kurzem, ludzie stają bardziej nerwowi, a bałagan sprzyja rozwoju zarazków, co w połączeniu np. z ciasnym open space może być przyczyną epidemii.

Kadra zarządzająca w Polsce nazbyt często bagatelizuje ten problem, co potencjalnie może być bardzo kosztowne dla przedsiębiorstwa w dłuższej perspektywie. Należy tutaj pamiętać, że polski rynek pracy jest co raz częściej tzw. „rynkiem pracownika”, przez co pracodawcy są poniekąd zmuszeni do większej troski o zadowolenie swoich pracowników.

Pamiętajmy też, że atmosfera między pracownikami przenosi się na kontakty z Klientami i innymi kontrahentami. Żaden Konsument nie chce radzić sobie z nieszczęśliwym personelem, jeszcze gorzej gdy Klient osobiście odwiedza niehigieniczne miejsce pracy.

Problem bałaganu w miejscu pracy należy rozwiązać dwu torowo – o ile rzadko przedsiębiorca oszczędza na nie zatrudnianiu firmy sprzątającej, o tyle wprowadzenie polityki i szkoleń dotyczących porządku wśród pracowników należy do rzadkości. Wystarczy wprowadzić kilka zasad, takich jak wydzielenie miejsca na spożywanie posiłków (zamiast spożywania jedzenia nad klawiaturą, w towarzystwie Klienta). Idealnym rozwiązaniem jest zaś wprowadzenie polityki 5S – jest to spopularyzowany przez Toyotę sposób na utrzymanie porządku na miejscu pracy. System ten polega na stosowaniu kilku zaleceń w myśl zasady „miejsce dla wszystkiego, wszystko na miejscu”, a jego użycie może przynieść zaskakująco pozytywne skutki.

Post Comment